Det går att lära gamla fuskare att sluta locka

En liten framstegsrapport!

Millie och jag har börjat klickerträna en hel del nu pga att jag går Canis Klickertränarutbildning. Mitt stora problem är att jag har dåligt med tålamod, gärna hjälper och lockar, och det är ju inte riktigt rätt väg när man ska fånga beteenden eller shejpa... Milie har blivit en hjälpberoende hund som har haft svårt att bjuda på andra beteende än sitt. Det här har mina underbara träninskompisar hjälpt mej massor med och både jag och Millie gör framsteg med träningen.

I läxa har vi fått att fri-shejpa upp hundens bakben på några burkar eller en låda. Eftersom vi inte har haft ett fungerande backa har vi inte börjat med det här. Men på förra träningsträffen hjälpte Anna oss med backandet och sist bjöd Millie på backa spontant flera gånger .

Ikväll har grisen haft lite tråkigt så vi tog en dl mat (tack Åsa för provet) och började backa i köket. När jag la fram klossen som hon skulle backa upp på blev förvirringen stor. Millie som trodde att det var dags för klossträning blev väldigt frustrerad av att måsta tänka helt själv. Ett tag hade jag en frustrationspipande gris som bara ville bita på klossen. Men hon samlade ihop sej och lyckades få upp båda baktassarna på klossen ganska snabbt.

Min duktiga lilla gris, och hejja mej som har slutat locka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0