Solen skiner!



Jag blev så träningssugen efter att ha läst Tinas blogg och sett solen skina in genom fönstret att jag skrev en planering och gav mej ut på fältet med grisen och lammet.
Millie aka grisen och jag hade en riktigt bra pass medan Muhze aka lammet mest låg i en grop och tuggade på grässtrån.

Vi jobbade med:

Fokus stående/sittande framför föraren

Fokus under marsch baklänges.
Sitt från stående framför föraren
Sitt under marsch baklänges
Ligg från stå/sitt framför föraren
Ligg under marsch baklänges

Allt funkade väldigt bra, det enda som var svårt var att byta från ligg till sitt. Eftersom sitt alltid har varit Millies paradnummer som hon har hållit fast vid i alla lägen trodde jag inte att det här problemet någonsin skulle dyka upp. Men det har nog lite att göra med ovana och en otydlig "byta" signal från mej.
Millie bjöd även på rulla när vi skulle byta från ligg till sitt och eftersom det har varit lite svårt och läskigt fångade jag det och körde några repetioner.
Hon är verkligen en pärla att träna och bara jag har kommit bort från locka-träsket är det precis som om allt faller på plats sååå mycket snabbare.

Muhze har blivit inklickad och vi har tränat lite kontakt. Han är ju en liiiten man som inte kan koncentrera sej speciellt länge men lär sej snabbt vad det är jag vill. Han vet numera vad han heter och kommer rusandes när jag ropar på honom, förutom när jag har hans sele i handen. Men det jobbar vi på!

Planen var att burträna honom nu eftersom han var så trött efter promenade och gärna går in och lägger sej där, men bara jag stänger dörren kommer det högljudda protester från den lille. Grannarna tror väl att jag plågar min lilla ulltått men så fort han blir tyst får han beröm och nu verkar han ha förstått vad det hela går ut på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0