Uppletande



Millie får inte riktigt lika mkt motion sen den lilla ulltussen har blivit lite större och mkt tyngre. Han kan ju inte gå lika långt som vi och jag orkar inte bära honom en hel långis. Så det blir lite kortare rundor där Muhze får gå en del och bärs en del. Visserligen tränar Millie och jag mer nu, men hon ääälskar ju våra långa rundor och att kuta runt som en liten galning. 

Eftersom första sökträningens början bestod av Millie som rusade av sej i skogen tänkte jag att det kanske skulle va bra för henne att få jobba lite dagen innan och rusa av sej ordentligt på torsdagen innan vi åkte iväg. Så i onsdags körde vi uppletande.

Jag vallade en ruta som var ungefär 25-30 meter djup och 15 meter bred typ, jag och avståndsbedömningar hmm.... Satte grisen på linjen, tog Muhze under armen och gick ut med hennes favvo-boll på snöre. La ut den och gick i "slalom" tillbaks. Hon var sjukt laddad och gjorde ett rakt och snyggt sök. Man såg riktigt när hon fick upp vittringen i vinden, tvärvände och gick nästan rakt på bollen. Vi körde tre skick till och det gick super, men hon ville gärna dra till vänster och söka utanför rutan. Det kryllar med harar och fasaner på fältet så det är inte så konstigt och hon lyssnade bra när jag kallade på henne.
Sista gången la jag ut den boll som hade legat i fickan under hela promenaden och plötsligt var det väldigt svårt att hitta rätt. Hon cirklade runt den några gånger och behövde en del stöd för att hitta rätt men tillslut gick det. Min duktiga lilla gris!


image31


Måste verkligen slå ett slag för uppletaden som aktivering för vovvar! Jag kan rekommendera Git Jerings bok "Uppletande för tävling och aktivering" läs mer om Gits böcker på hennes hemsida: http://www.alfahundsupport.se/bocker.htm


-

Kommentarer
Postat av: Jonas och MILO

Det är verkligen kul att läsa om er träning. Nu har vi beställt Gits bok och ska försöka komma igång ordentligt med vårt sökande. Tack för hjälpen sist!

2008-05-13 @ 14:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0