Att känna sin hunds begränsningar



Jag var på Garuhundensdag igår. Eftersom Muhze inte gillar varken människor elller främmande hundar så slapp han hänga med utan fick stanna hemma med Millie och en snäll människa som sällskap. Visst hade det varit kul att ta med honom och visa upp mitt lilla troll, men man ska inte plåga djuren.
Det är något som flera av dem som kom till träffen borde tänkt på! Jag såg fleeera hundar som skulle haft det väldigt mycket bättre hemma än på en stimmig träff med en massa främmande människor, lukter, ljud och hundar i massor. Men ibland undrar jag om människor är helt omedvetna om vad deras hund klarar eller om de bara skiter i det efter som hundar "ska" klara allt i dagens samhälle.

Det var hundar som mjällade massor, skällde non-stop, stressflåsade, hade svansen hårt tryckt in mellan benen, skyggade med öronen bakåt och lååååg kropp eller de som bara stängde av och stod och skakade. Varför varför varför vill man utsätta sin ögonsten för något sånt?
Miljöträning i all ära, men lägg det då på en nivå som hunden klarar av. Och om man märker att man kanske har gapat efter lite för mycket, vänd och åk hem!

Självklart tyckte majoriteten av hundarna på träffen att det var asballt att vara där och njöt i fulla drag. Och det var jätte trevligt att träffa alla och se hur gamla bekanta har vuxit upp. Men det lilla procenten som inte trivdes är de jag kommer ihåg när jag tänker tillbaks. Tråkigt!


-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0