Burträning dag 1



Idag har Millie och jag börjat med burträningen. Eftersom hon satt inlåst största delen av sitt första år har jag varit väldigt restriktiv med allt som har med burar att göra. Men ju mer jag läser om burträning ju mer övertygad blir jag om att det skulle vara ett bra verktyg i vår träning och när Millie hjälper till på mina kurser.

Jag går efter Maria Yttermyrs artikel när vi tränar, den hittar du här http://www.myeducation.nu/

"Målsättningen med Bur-leken är en hund som själv väljer att ligga kvar i sin öppna bur i väntan på inbjudan från tränaren att komma ut och jobba, som jobbar med hög intensitet och motivation, och som glatt väljer att återvända till den öppna buren när det är dags för paus."

Vi har sen tidigare shejpat att gå in i buren så det gör grisen mer än gärna. Nu skulle vi värdeladda buren men blandade upp det lite med fas 2, hundens val. Millie är van att sitta och vänta på att få komma ut så det här fattade hon snabbt. Jag använde fri-signal och kunde till och med köra lite omvänt lockande utan att hon fuskade.
Nu följer vi inte "receptet" rakt av utan prövar oss fram, men det ska nog gå ändå. Imorgon är det Muhzes tur.


-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0