Dagens träning + inkallningsträning med matte



Ikväll var det (äntligen) träff med träningsgruppen igen. Millie har precis börjat löpa och är inte riktigt sej själv, vilket gnagde på mitt tålamod hela vägen dit eftersom fröken plötsligt glömt hur man går i koppel...
Lilla Muzhe fick knata själv på perrongerna, av och på tvärbanan, inne i pendeln och till parkeringen. Det modiga lilla trollet tog allt med ro men tyckte att vindskydden på perrongen va förskräckliga. Men efter en stunds funderande och lite stöd av mej släppte även det.

Millie och jag tränade på att stå och att hitta position framför mej i stå. Först gick det inte alls utan fröken bara satt, snurrade, backade och flamsade omkring. Men när jag beklagade mej för T och A och de skulle titta på gick det självklart mycket bättre. Konstigt att det går bättre när vi har publik, det är nog som A säger; att jag skärper till mej då.
Muhze fick träna lite sitt och så visade både A och T hur man gör med fri-signalen. Verkar va ett bra verktyg nu när jag fått mer grepp om hur man tränar den och när man använder den. Muhze fick också sitta i A:s bilbur med öppen baklucka och vänta på sin tur. När A och T körde en platsliggning så tog han i från tårna men tystnade efter en stund och fick belöning för det. När jag sen höll mej lite närmare bilen blev han tyst snabbare och snabbare. Måste vi fortsätta att jobba med!

Fick ett samtal... Tänk dej att din hund förr fick ligga i fotöljen och soffan. Du har nu köpt en ny soffa och vill inte ha hunden i den, men fotöljen är fortfarande fritt fram. Varje gång din hund är sysslolös och du lämnar rummet så hoppar hunden upp i soffan (det här är en väldigt sällskapsjuk hund som är otroligt lätt att förstärka enbart med uppmärksamhet). Så fort du kommer in och tittar på hunden så hoppar den snällt ner och sätter sej i fotöljen en liten stund. När du går händer samma sak igen.
"Oj vilken trög hund som aldrig lär sej att inte hoppa upp i soffan" tänker du. Men din hund har helt enkelt hittat en perfekt inkallningssignal för matte. Hoppa upp i soffan = matte kommer springande och ger mej uppmärksamhet.

 
image36
 


-

Kommentarer
Postat av: Tina

Vad jag skratta när jag läste om vad Muhze tyckte om torrisar efter att ha fått hemlagade köttbullar. Du kan få receptet, :))

Den där med soffan var bra, visst är det så.
Tina

2008-05-14 @ 14:11:37
URL: http://workinglabs.wordpress.com
Postat av: HannaH

Galet söta hundar i den soffan. De får gärna komma och ligga i min.

2008-05-26 @ 17:39:03
URL: http://lavidacaos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0