Koppla hunden!



Framför oss på gångbanan dyker det upp en lös, svart, labbehane med matte i släptåg. Jag samlar ihop flickorna, kallar in Muhze och stannar upp för att ge henne en chans att koppla sin hund. Hunden har nu fått syn på oss, blivit stel, rest ragg och börjar gå rakt mot oss. Matte gör inte en ansatts till att kalla in eller koppla sin hund.

Jag: Kan du ta din hund eller?
Hon: Vaddå, får dom inte hälsa?
Jag: Nej!

Hon gör ett försök att kalla in sin hund som inte rör en min utan stelbent med svansen rakt upp är på väg mot oss. Vad gör man? Där står jag med två kopplade löptikar och en blyg valp bakom benen. Vi har mött samma ekipage en månad tidigare och samma sak hände då. Varför lär sej folk aldrig?

Hanen rusar fram till Muhze som tillslut blir så rädd att han tjuter och rusar iväg. Inte ens då gör människan ett ordentligt försök att ta sin hund. När hon tillslut samlat ihop honom och jag har fått tag på Muhze går hon bara.
Hade det varit min hund som hade stuckit och skrämt en valp hade jag bett om ursäkt tusen gånger. Jag hade stannat och kollat att valpen va ok och gett den en chans att komma över sin rädsla. Men det är visst bara jag...

När du möter en annan hund, fråga om det är okej att dom kan hälsa. Får du ett nej är din uppgift att kalla in och koppla din hund, inte att ifrågasätta och argumentera imot. Har du inte en 100%:ig inkallning på din hund så kan du inte ha den lös där det går andra hundar!


-

Kommentarer
Postat av: Johanna

Fy fasen vilken människa. Fattar inte hur man kan me att INTE be om ursäkt. Klart man alltid ska fråga först om hundarna får hälsa... o "råkar" hunden gå fram ändå skäms en annan ju som bara den och ber tusen gånger om ursäkt. men men, alla har tydligen inte sunt förnuft...

2008-06-05 @ 21:35:14
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0