Muhze på äventyr del 3



M behövde hjälp att bygga om garaget i torsdags så Muhze, Millie, C och jag åkte från ett regnigt Sthlm till ett soligt Uppsala för att hjälpa till.
Tänkte att det skulle vara en perfekt chans för trollet att få träffa lite hundar och speciellt valpar eftersom M har några i jour. Muhze är ju verkligen inte säker på andra hundar och ställer sej gärna bakom mina ben och morrar innan han vågar sej fram för att hälsa.

När vi kom dit möttes vi av M:s lilla charmtroll Fonzi, huahuan Paris, bc-valpen Giorgio och C:s Lucky. Släpte ner Muhze för lite meet and greet men han tyckte att det var för mkt, morrade och ville mest komma undan. Jag har fått lära mej att man i sånna situationer inte ska bry sej allt för mkt om sin egen vovve, men gärna stötta den genom att sätta sej på huk och försiktigt mota bort de vovvar som är allt för påstridiga i sin hälsning. Det här har funkat bra med Muhze tidigare och brukar ge honom det andrum han behöver för att våga vara med.
Men jag fick mej en liten avhyvling av M som tyckte att jag bara förstärkte hans rädsla på det här sättet. Hon tyckte att jag instället skulle totalignorera och bara peppa när han var inte morrade. Problemet är att om jag låter honom lösa det helt själv så slutar det med att han tjuter och försöker fly, vilkte resulterar i att den andra hunden gärna jagar honom. Och DET lär han sej inget bra av.

Efter att ha diskuterat det hela med J och I håller jag nog fast vid min metod. Så länge jag inte klappar om eller ömkar Muhze så ser jag inte att jag förstärker hans rädsla utan stöttar honom bara genom en lite läskig situation. Så fort han har slappnat av så ställer jag mej upp och låter dem sköta det hela själva. Kan inte se att det skulle funka på något annat sätt...

Resten av dagen gick i alla fall bra och Muhze sprang med den andra när de lekte, vilade med Giorgio och försökte sno Paris boll. Det blir nog en trygg hund av honom bara han får lite mer träning.


-

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tyckte du gjorde helt rätt med att agera "pass" för Muhze. Han kan ju själv välja att komma till dig och om det uppstår en situation i framtiden vill du ju inte att han ska fly utan isf fly till dig.

Heja dig!

2008-05-19 @ 10:55:21
Postat av: Maria Y

Tosca var som valp mest hjälpt av att jag har ignorerat henne och umgåtts rätt intensivt med den andra hunden, dvs klappat, gosat, lekt och snackat med den. Det gav ju även henne andrum att spana lite på den andra utan att den brydde sig så mycket om henne. Så jag som vid det laget var rätt mätt på gull med andra hundar än mina egna, fick raskt omskola mig till entusiastiskt hundklappardåre!

2008-05-19 @ 16:11:13
URL: http://cowgirlup.bloggagratis.se
Postat av: Maria Y

PS Hur går det med kliet?

2008-05-19 @ 16:15:49
URL: http://cowgirlup.bloggagratis.se
Postat av: Johanna, Millie & Muhze

Jag är ju redan en hundklappardåre så den taktiken skulle kanske passa oss båda bättre =)
Kliet är mkt bättre, nästan borta, och dom gångerna han kliar är det nog mest av gammal vana. Skööönt att det inte var allergi!

2008-05-19 @ 23:18:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0