Okunskap eller?



Jag hittade en annons på nätet, blev nyfiken och hade en mailkonversation med ägaren.

"Min lilla tjej är en renrasig XXX och är snart 6 månader gammal. Hennes förälldrar har båda två ett fint psyke och finns hos uppfödaren."

Jag skrev till ägaren:
"Är intresserad av din tik och undrar vilken uppfödare hon kommer ifrån samt vad hon heter i stamtavlan."

Får svaret:
"detta är en privatperson uppfödare och förälldrarna har ingen stamtavla så färför har inte hon heller någon...han som föder upp valparna är seriös och har båda hanen och tiken hemma"

Svarar:
"Men om varken föräldrarna eller din hund har stamtavla så är det ju ingen renrasig hund du har. Då är jag inte intresserad, tack för ditt svar."

Men tydligen behövs det ingen stamtavla för att en hund ska vara renrasig:
"va? hon är renrasig båda hennes förälldrar är XXX och deras förälldrar är XXX hur långt bak ska du behöva gå?
HON är renrasig jag har köpt henne renrasig och allt finns på papper dock ingen stamtavla men ja har sett förälldrar och morförälldrar det räcker för mig men är man kräsen så."


Jag lägger ingen värdering i om en hund är renrasig eller inte men blir väldigt förvånad över att kunskapen hos vissa hundägare är så dålig. Att man tror att det bara behövs en sk. "seriös" privatperson som kallar sej "uppfödare" som påstår att hunden är renrasig för att den ska vara det.
Självklart är en stamtavla inte det viktigaste i världen men det underlättare ju om folk vet vad de har i kopplet.

"Kort sagt, en stamtavla är ett officiellt dokument utfärdat av en kennelklubb. En stamtavla är också en garanti för att ens hund är renrasig och har känd bakgrund och är den enda egentliga garantin som finns."
källa: http://www.pitbull.se/?p=172


-

Kommentarer
Postat av: Tina

Håller helt med dig. Det värsta är att man försöker lura på folk dessa hundar som renrasiga. Har en på jobbet som köpt en "renrasig" oreggad schäfer. Nu står han med lång näsa när han inser att han inte kan tävla bruks med sin duktiga hund.
Ha det gott!
Tina

2008-05-26 @ 20:21:59
URL: http://workinglabs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0