Garage-gänget!



Igår träffade jag Anna och Tina i garaget igen, det skulle komma ett nytt ekipage men de hade snöat inne. Vi hade en jätte bra träning och det känndes som alla gjorde framsteg! Jag är verligen glad att jag har garage-gänget med mina duktiga träningskompisar 'toppen'

Millie fick jobba med apportering, eller det var nog mest jag som fick jobba med att inte klicka för skräp. Det svåraste med klickerträning är nog att vara kräsen med vad man belönar, speciellt om man är "trigger-happy" som jag. När jag bara klickade för bra grepp så gjorde Millie framsteg och kunde hålla apporten stadigt någon sekund. Innan var problemet att hon plockar upp prylar men släpper direkt alt. slänger och bollar med med. Fast vi fick byta föremål några gånger eftersom Millie gärna knatar iväg själv och kastar runt med prylarna och "glömmer" att vi faktiskt tränar. Bla Annas bitstock som vi fick låna ville hon gärna sno och plocka sönder sweet

Kvatro jobbade med budföringen och de ökade på avståndet och la till klappar utan problem. Freddie jobbade också med budföringen. De la till ingångarna och det såg jätte bra ut. Men eftersom Freddie är som en racingbil ville han först inte stanna hos Anna utan for upp direkt efter klicket. För att öka motivationen så fick Anna använda den älskade snörbollen stolle och jobbade med doggie-zen, så när Freddie reste på sig så åkte leksaken ner i fickan igen och han fick göra en ny repitition. Snart kunde han sitta stadigt kvar hos Anna rockDet är en fröjd att se honom jobba sej igenom alla problem!
 
Medan de tränade rapport pillade vi med spontana ingångar. Men det är inte lätt att se om den lilla grisen sitter rakt när man har vinterjacka på sej så Anna fick rycka in och klickade åt mej när rumpan var på rätt plats. Millie jobba på bra och vi fick bort en del av att hon gärna hoppar in i mej innan hon sätter sej. Jag fick också öva på att vänta ut och låta henne jobba sej genom saker själv. När det plötsligt blev jätte svårt och jag vanligtvis skulle ha hjälpt henne stod jag nu bara och väntade. Millie tog ut sin frustration på vattenskålen men så stannade hon upp och det såg ut som det gick upp ett ljus för henne. Och vipps sprang hon in och gjorde en perfekt ingång. Hon är verkligen underbar att jobba med ja
Kvatro jobbade med ingångar med apport i munnen och gjorde stora kliv framåt. Kunde ta apporten hos Tina, springa 2 m och göra en perfekt ingång. Han är så himla duktig!

Sen smög Millie och jag hem. Det är typiskt att hunden som fryser mest inte har en varm bil att pausa i. Och nu när hon löper kan hon inte sitta i de andras bilar heller. Jäkla fryslort.


-

Kommentarer
Postat av: Tina

Millie är så söt när hon kämpar och tänker. Ni var duktiga igår båda 2.

2008-11-25 @ 17:45:43
URL: http://workinglabs.wordpress.com
Postat av: Anna H

Tack för ett bra träningspass, ni var jätteduktiga! Kram // Anna

2008-11-26 @ 22:08:00
URL: http://web.telia.com/~u25803499/
Postat av: Johanna, Millie & Muhze

Oj tack så mkt! Tur att ni var med och höll koll på mej så jag inte kunde fuska och "curla" =)

2008-12-01 @ 13:52:30
URL: http://madaboutdogs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0