Hur mkt ska de klara själva?



Tänk att du har en valp, vi kan kalla den Fido, som från dag 1 tydligt visar att han är rädd/reserverad när det gäller andra hundar. I början låter du honom sköta det själv när du fixar play-dates med trygga, stabila hundar som du vet är snälla med andra hundar. Men Fido blir inte bättre. Efter att han har blivit påsprungen av två-tre lösa hundar, blivit rädd och flytt skrikandes från platsen inser du att något måste göras och åker till en bekant som har flera trevliga hundar på sin gård. Väl där kommer alla hundar fram och undersöker valpen närgånget som till slut tycker att det blir för mkt, stoppar svansen mellan benen och börjar morra samt visa tänderna för att de andra hundarna ska ge honom lite utrymme.
Så du sätter dej på huk och ger valpen ett "pass" mellan dina ben där du kan putta bort de allt för närgångna hundarna och ge honom en liten paus. När han kommit i kapp ställer du dej upp och låter hundarna sköta sitt igen.
Rätt eller fel?

När Fido har blivit lite äldre och ännu inte kommit över sin blyghet för andra hundar ska du på en träff hemma hos en bekant. Du vet sen innan att det kommer vara två-tre hundar i lägenheten, men de är alla stabila, lugna och spårksäkra. När du öppnar dörren kommer det ut sex hundar som alla går fram till Fido och ska hälsa. Fido som står i en trång trapp, kopplad blir jätte rädd, börjar darra och sätter svansen mellan benen. Du föser milt bort de andra hundarna så att ni får en chans att komma in och sen får Fido sitta i samma fotölj som du tills han har slutat darra och samlat ihop sej och kan gå ner. De andra hundarna kommer fram en och en och hälsar och allt flyter på. När Fido tycker att det blir lite mkt hoppar han upp bakom dej i fotöljen och tar en paus. Men kliver ner när du ber honom och fortsätter att försiktigt bekanta sej med några av hundarna.
Rätt eller fel?



-

Kommentarer
Postat av: Tina

Johanna, absolut inte, vi saknade dig i tisdags.

Kram

2008-10-30 @ 11:38:32
URL: http://workinglabs.wordpress.com
Postat av: Tina

Nu är du också utmanad i min blogg

2008-10-30 @ 16:52:49
URL: http://workinglabs.wordpress.com
Postat av: Sara

Jag vet inte riktigt. Hade det varit min hund så hade jag nog tagit det ännu mer försiktigare än så, med en såppas rädd och osäker hund. Att försätta den i sådana trängda situationer tror inte jag är den bästa vägen att gå, kanske kan det till och med förvärra problemet om man har otur?



Jag hade nog jobbat med hunden på så vis att det aldrig gick så långt att hunden behövde känna denna osäkerhet och rädsla, utan att steg för steg vänja den vid hundar på längre avstånd. Avstånd som hunden själv tycker är ok. Att börja med en vuxen, trygg och lugn hund, på avstånd. Promenader, och utan att någonsin tvinga den på att hälsa. Kanske att ha den andra hunden kopplad, och sin egen lös, så att den kan välja själv vilket avstånd som känns ok till den andra hunden. Och låta ett förtroende byggas upp allt eftersom.



Den dag hunden fått förtroende för denna hund och vågar gå fram, kanske rent av leka...har man kommit en bra bit på vägen. Senare måste man ju dock fortsätta träningen med andra hundar....På samma sätt.



Kanske kommer en sådan hund aldrig att "funka" med vilka hundar som helst...kanske går det inte att "rehablitera" en sådan hund fullt ut? Jag vet inte...så mycket kunskap besitter jag inte...Men hade det varit min hund hade jag aldrig utsatt den för en situation som så tydligt är jobbigt för hunden. För allas skull, och mest för hunden själv.



Jag hade låtit min hund behålla det avstånd den velat ha till hundar den är osäker på...jag hade aldrig tvingat fram den någonsin till någon.



Mina tankar och funderingar :)

2008-11-05 @ 17:39:37
URL: http://sisu.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0