Gå och spring!



Jag tror att det var i Fannys blogg som jag läste om att lägga kommando på ärevarven som vissa vovvar tar med leksaken när man tränar. Mina vovvar tar sällan ärevarv, men om jag har godis med när de leker kan Millie ibland cirkla runt mej som en liten gam. Har börjat säga "gå och spring" och då rusar de iväg.

Ikväll hade vi en jätte trevlig promenad nere på fältet! Gick först och störde mej på galningen som flög med sitt plan på ängen så att vi inte kunde vara där, men upptäckte sen att fotbollsplanen var ledig. Vi började med att hundarna fick rusa av sej det värsta. Sen satte jag fast Muhze i målet och tränade med Millie. När vi hade kört ca 10 repetioner så kopplade jag loss Muhze och sa "gå och spring" och så sprang de som små galningar några varv runt mej. Vi höll på så ett tag och jag körde typ tre omgångar per hund med lekstund mellan varje pass. Underbart!
Muhze fick träna på sitt och ligg samt nostarget i handen. Han är nästan 10/10 nu när jag har kommando och snabbt går det. Millie fick jobba med att gå med ögonkontakt eftersom hon gärna stirrar på min hand samt stegförflyttningar och lite freestylerörelser.

Jag är fortfarande lite kvar i det gamla mönstret att man måste träna lääänge när man väl håller på. Men idag slutade vi när det gick som bäst, även fast jag hade mat kvar, och busade och promenerade istället. Grymt trevligt var det!



-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0