Kloklippning med Milo


Eftersom Milos förra familj har lyckats göra honom väldigt rädd om sina tassar får vi börja om med kloklippnings träningen. Jag får lyfta och titta på tassarna, men aboslut inte om jag har något i handen samtidigt.
För kloklippning tror jag inte att det finns något som slår klassisk betingning/desensitisering.

Så här hade jag tänk göra: 
1. Presentera klotången - ge godis - ta bort klotången. Upprepa tills Milo ÄLSKAR klotången.
2. Lyft på en tass när klotången ligger framme - ge godis - släpp ner tassen. Drar han åt sej tassen = inget godis. Tasspill med klotången framme = godis. Upprepa tills Milo tycker att det är härligt med tasspill trots klotång.
3. Gå vidare till att pilla/knacka på klorna med klotången. Öka i så små steg att Milo hela tiden känner "härligt att hon pillar klorna, snart blir det godis!"
4. Slutsteget blir sen att alternera mellan att klippa liiite lite och pilla.

Jag kan tänka mej att det är bäst för vissa hundar att ha godiset synligt för att sen få ett "varsågod" i rätt ögonblick. Men eftersom Milo är galen i mat får vi se vilket som blir enklast för oss.

Träningen startar så fort han slutar ligga och sova med huvudet på kudden i soffan.



Det är viktigt med en grymt bra klotång!


-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0