Goda råd...


Som nybliven hundägare får man ofta massor med "kloka" råd. Jag sätter kloka inom citationstecken eftersom personen som ger rådet säker tycker att det är väldigt klokt. Personen ifråga har säkert haft hund i 25 år, kanske t o m en bruksras, och är därför fullärd när det gäller våra fyrbenta vänner. Eller så har personen lagt sej an med den dåliga vanan att titta på amerikanska hundprogram och vill dela med sig av sina nya kunskaper...

Man får många råd från alla håll och det fortsätter under hela ens tid som hundägare, speciellt om man hänger i rastgårdar, vilket jag undviker. Jag är inte mottaglig för allt men lyssnar artigt och har slutat att diskutera med främmande människor, även om jag inte kan hålla mig ibland.
Jag läste i en mamma-blogg om att man nog måste, precis som med alltid i livet, göra många av misstagen själv och inte undvika "faror" genom att följa alla goda råd. Man kommer känna sig usel, okunnig och som världens sämsta hundägare. Men det är okej, för det har alla gjort.

Men så skrev den blivande mamma en jäkligt bra grej! Välj ut en person som du tycker är den typ av hundägare som du vill vara och fråga den personen om råd när du behöver. Då blir det lättare att sålla intrycken.
Utöver det tycker jag att man ska stänga av tv:n, umgås och leka med sin hund, läsa några bra hundböcker (läs: de jag rekommenderar). Kanske gå någon inspirerande kurs hos en instruktör som man har kollat upp ordentligt innan man anmäler sig.
Det är ett privilegium att ha hund, glöm inte det =)





-


Kommentarer
Postat av: Linus

"Personen ifråga har säkert haft hund i 25 år, kanske t o m schäfer,"



Haha, så sant! Har en sån här i krokarna, fast han har haft jämthund, och är dessutom gammal militär som pekar med hela handen.



"Det förstår du, ibland måste du ta tag bakom öronen och dunka hunden i marken så den vet vem som bestämmer, det ska du inte vara rädd för"



Jo, tjena! :p

2011-04-09 @ 07:05:58
URL: http://staffenharry.se
Postat av: Hanna

mycket bra skrivet :)

2011-04-10 @ 11:37:25
URL: http://minzelda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0