Dessa hundmöten



Har läst några blogginlägg om hundmöten på sista tiden och eftersom vi bor i stan så stöter vi på ett flertal hundar under varje prommenad. Millie uppför sig klockrent i 99% av fallen. Hon går avslappnat vid min sida och tittar knappt på den andra hunden. Är Kelly med och den mötande besten inte uppför sig så kan hon försöka agera storasyster, men släpper den tanken ganska fort.

Här om dagen kom vi till en trevägs korsning. Vi kom på ena gatan och skulle fortsätta till höger och från vänster kom en karl med en kopplad borderterrier. Hunden började direkt stirra och smyyyga på grisen som hade bråttom iväg för att hitta den perfekta toalettplatsen. Hon har tydliga preferenser när det gäller sånt...

Jag svängde höger och karl med hunden skulle svänga in på vägen jag kom ifrån. Men då la hunden sig ner och spjärnade imot. Först försökte han vara bestämd, sen lockade han och sen försökte ha dra med sig hunden. När det inte funkade släppte han efter på kopplet och frågade om de kunde hälsa...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: beteenden som lönar sig ökar i frekvens. Hunden ville hälsa på Millie och lägger sej ner, husse släpper fram hunden till Millie = beteendet lönar sig. Om ni ska låta er hund hälsa på kreti och pleti (vilket jag inte rekommenderar) se då i alla fall till att den uppför sig som den ska innan (ögonkontakt/sitter/går med slakt koppel) och låt den främmande hunden fungera som en belöning.





-
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0