Ledarskap/lärarskap


Jag hittade den här texten i min dator när jag satt och försökte få lite struktur bland mina allt för många word-dokument som inte är sparade på rätt ställe. Jag skrev texten till en elev som ville hoppa av en vardagslydnadskurs för att hon ville vara en "stark flockledare" och jag inte lärde ut det (läs: på mina kurser lär jag inte ut korrigeringsbaserad träning).
Skummade igenom vad jag hade skrivit och tre år senare tycker jag fortfarande att det håller.

Ledarskap/lärarskap

Ledarrollen måste man förtjäna och bevisa genom sina handlingar mot hunden. Etologen Lars Fält definierar ledarksap i sin bok "Hundens språk och flockliv" så här: "Med ledarskap menar man att någon kontrollerar, styr och riktar andras beteenden och tar initiativ till aktiviteter."
Ledarrollen är absolut inte detsamma som att vara tuff och hård mot hunden. En god ledare/lärare är däremot konsekvent och förutsägbar. Det inger förtroende och gör hunden trygg. En nyckfull husse eller matte blir betraktad som opålitlig och en sådan person litar inte hunden på. En god ledare/lärare är lugn och tydlig och beskyddar sin familj i alla lägen.

Hundpsykologen Anders Hallgren skrev om ledarskap i en hundtidning, ett uttryck som han anser att hundinstruktörer ska byta ut, och istället använda ord som ”lärarskap” och ”samförstånd med hunden”.
Vad gäller uttrycket "dåligt ledarskap" vill han istället säga "dåligt lärarskap". Och eftersom "ledarskap" nu för tiden ofta hänger ihop med att man som hundägare måste vara "alfa" och hunden ska tryckas "längst ner på rangskalan", tycker jag att ”lärarskap” bättre förklarar den sortens relation som jag hoppas att man strävar efter med sin hund. De hundägare som är duktiga lärare har sällan problem med att hunden inte vet vem som är ledare/chef/lärare/förälder i familjen.

För det mesta handlar det om att hundägare inte är tillräckligt tydliga i sin kommunikation med hunden. Att hunden inte lyder beror inte på en bristande ledarroll, den vanligaste orsaken är att den helt enkelt inte förstår vad vi vill att den ska göra. Ledarskap/lärarskap är inget som man går ut och tränar då och då, utan formas av hur man hanterar situationer som uppstår i vardagen tillsammans med hunden.

Självklart anser jag att alla hundar behöver en tydlig lärare/ledare/chef/förälder i sitt liv. Men det jag vill visa är att det inte ska blandas ihop med rangskalor och en massa skumma hänvisningar till vargflockars beteenden.



-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0