Bra balans=ökat självförtroende?


I alla år som jag har sysslat med hund har jag fått höra; att balansera på saker ger hunden större kroppskontroll och trygghet i sig själv. Kroppskontrollbiten är ju ganska självklar men hur självklart är det att det hänger ihop med självförtroendet? 

Utan att förmänskliga hunden allt för mycket tycker jag att alla blyga alt. lite osäkra fyrbeningar som jag har träffat har mått bra och fått ett större ”självförtroende” av just balansövningar och tex. spår. Att klara av att balansera på en stock eller sten kan säkert kännas väldigt häftigt för en hund som samtidigt får massa beröm av matte/husse.
Alla övningar som är till för att stärka hunden ska läggas upp så hunden lyckas med uppgiften, annars kan man få motsatt effekt och hunden vågar kanske inte prova igen. Hunden ska också självständigt lösa uppgiften för bästa resultat. Men så tycker ju jag att all träning ska se ut! 

Oavsett om du tar hjälp av det du har omkring dig som stockar och stenar, parkbänkar och lekplatser för att ha kul med din hund och träna upp balansen. Eller om ni ger er ut och spårar/tränar sök eller låter hunden klara problemlösning hemma så stärker du bandet mellan dig och din hund. Lägger du dessutom upp träningen så att din hund kan lyckas och få belöning för det den gör så ökar du på hundens motivation att jobba med dig och kämpa lika bra nästa gång.
Bonusen med balansövningarna är att hunden får ökad kroppskontroll och får träna en massa små muskler som inte kommer till användning i vanliga fall = fler flugor i en smäll.






-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0